Jednou z cest, jak v podnikání zvýšit prodeje a tržby, je vstup firmy na zahraniční trh. Ten je spojený i s několika dalšími výhodami, ke kterým patří například diverzifikace rizik, přístup k novým zdrojům a technologiím nebo snížení nákladů. V následujících řádcích se podíváme na to, co vše je třeba při vstupu na nové trhy vzít v potaz a jak expanze firmy do zahraničí probíhá.
Příprava na expanzi do zahraničí
Aby byl vstup na zahraniční trh úspěšný a abyste dosáhli návratnosti investice, prvním krokem by vždy měla být pečlivá příprava rozdělená do několika fází.
Průzkum trhu
Průzkum trhu by vám měl dokázat zodpovědět například následující otázky: Jaké jsou obavy a motivace vašich potenciálních zákazníků? Jaké jsou v dané zemi preferované způsoby plateb a přepravy? Jaké je obvyklé nákupní chování v dané zemi? Jaké jsou aktuální trendy v e-commerce
Průzkum trhu by měl také obsahovat detailní analýzu konkurence včetně identifikace jejich silných a slabých stránek, analýzy marketingových aktivit konkurence apod.
Strategie expanze
Klíčové je také správné stanovení strategie expanze. Možností je hned několik. Na zahraniční trh můžete vstoupit přímo s vlastním e-shopem, přes Marketplace nebo třeba prostřednictvím distributora. Bohužel není možné jednoznačně říci, která varianta je nejlepší. Volba by se měla odvíjet od specifik firmy i trhu.
Právní aspekty
Při expanzi do cizí země musíte počítat s tím, že se e-shop v zahraniční nebude řídit českým právem, i když se bude jednat o země v rámci Evropské unie. Je proto třeba si nastudovat místní zákony a regulace a investovat do právního poradenství, abyste předešli případným problémům v budoucnu.
Připravte si potřebné dokumenty
Příprava a legalizace dokumentů
Vstup na zahraniční trh je samozřejmě spojený s celou řadou důležitých dokumentů potřebných pro expanzi, ať už se jedná o smlouvy, finanční dokumentaci apod. Zatímco v případě některých textů si vystačíte s klasickým překladem, případně marketingovým překladem, u jiných se neobejdete bez soudních neboli úředních překladů, jejichž součástí je často apostila nebo superlegalizace.
Proces legalizace
S pojmy soudní překlad, apostila a superlegalizace se setkáte ve chvíli, kdy budete potřebovat předložit úřední listinu vydanou českým orgánem v zahraničí a naopak.
- Soudně ověřený překlad: V mnoha případech si vystačíte se soudním překladem s kulatým razítkem. Soudní překlad stačí v zemích, se kterými má Česká republika sjednanou bilaterální smlouvu o osvobození od ověřování pravosti dokumentů.
- Apostila a superlegalizace dokumentů: Vyšším stupněm ověření přeložených dokumentů je apostila a superlegalizace. Apostilou je nezbytné opatřit listiny, jež potřebujete předložit ve státech, se kterými Česko nemá mezinárodní bilaterální smlouvu, ale zároveň jsou smluvní stranou Haagské úmluvy o zrušení požadavku ověřování cizích veřejných listin. Pokud expandujete do zemí, se kterými ČR nemá oboustrannou mezinárodní smlouvu a které ani nepodepsaly Úmluvu o apostile, pak dokumenty podléhají superlegalizaci.
Logistika a operace
Nedílnou součástí expanze do zahraničí je také plánování obchodních operací a logistické strategie pro distribuci produktů. Vybrat si můžete mezi vlastními zdroji a outsourcingem.
Jednou z výzev expanze do zahraničí je i efektivní řízení dodavatelských řetězců. Místní partnerství mohou firmě poskytnout cenné znalosti a pomoci s porozuměním místnímu trhu. Pro podnikatele je při vstupu na nový trh klíčové najít spolehlivé dodavatele a budovat s nimi dlouhodobé vztahy.
Efektivní logistika je pro mezinárodní obchod klíčová
Marketing a prodej
Abyste mohli zvyšovat zisky, je třeba, aby o vás zákazníci věděli. Nespoléhejte se ale na to, že vám v zahraničí budou fungovat stejné marketingové strategie jako na českém trhu. I marketing je třeba přizpůsobit místním zvyklostem a spotřebitelským preferencím, přičemž je dnes základem digitální marketing a zviditelnění se na online platformách.
Podcenit byste rozhodně neměli kvalitní zákaznickou podporu mluvící jazykem dané země. Právě prodejní servis je pro mnoho zákazníků rozhodujícím faktorem pro další nákup.
Finanční řízení a daňové povinnosti
Nejen při podnikání v Česku, ale samozřejmě také v zahraničí, je zásadní správné finanční plánování a seznámení se s daňovými povinnostmi v dané zemi. Prvním krokem by mělo být založení bankovního účtu a příprava finančního plánu. Finanční plán by měl zahrnovat analýzu nákladů a příjmů, stanovení rozpočtu i vytyčení finančních cílů. Ve spolupráci s místními daňovými poradci se zaměřte také na minimalizaci daňového zatížení a optimalizaci využití daňových výhod.
Hodnocení rizik a krizové řízení
Úspěch expanze do zahraničí mohou zhatit neočekávané situace, na které nejste nijak připravení. Odborníci proto radí včas identifikovat potenciální rizika, a to včetně politických, ekonomických a měnových rizik. Měli byste mít také připravený plán pro případ ekonomických turbulencí, přírodních katastrof nebo politických změn.